Waarom kan ik niet afvallen?

afvallen neovital

Je doet je uiterste best, maar je valt geen kilo af of verliest geen enkele centimeter! Frustrerend!

Het is jouw leven, en je kunt eten wat je wilt. Maar als je niet afvalt, kan het wel je eigen schuld zijn, best hard om te horen en lezen nietwaar? Het goede nieuws is dat zelfs als een medische aandoening je ervan weerhoudt kilo's te verliezen, er genoeg manieren zijn om je ¨dieet¨ en trainingsroutine zo aan te passen dat ze helpen de kilo's kwijt te raken.

Hier lees je hoe je een aantal veelvoorkomende redenen waarom mensen niet kunnen afvallen kunt identificeren en oplossen:

Je stofwisseling

Je stofwisseling is het proces waarbij je lichaam voedsel omzet in energie. Het is een complex systeem van chemische reacties die in je lichaam plaatsvinden om het leven in stand te houden. De snelheid waarmee je lichaam calorieën verbrandt staat bekend als metabolisme, en het bepaalt hoe snel je in staat bent om gewicht te verliezen of aan te komen.

Je metabolisme wordt beïnvloed door vele factoren, waaronder:

  • Je leeftijd - hoe ouder je bent, hoe trager je stofwisseling wordt.
  • Je geslacht - mannen hebben meestal een snellere stofwisseling dan vrouwen (zelfs als ze niet minder eten), mogelijk omdat het lichaam van mannen meer calorieën nodig heeft voor de ontwikkeling van spiermassa.
  • Genetica - sommige mensen verbranden meer calorieën dan anderen door hun genetische opmaak.
  • Langdurige tekorten aan vitamines en mineralen

Je hormonen

Hormonen spelen een belangrijke rol bij gewichtsverlies, dus het is belangrijk om te begrijpen hoe ze werken en hoe ze je vermogen om af te vallen kunnen beïnvloeden.

Er zijn veel verschillende hormonen betrokken bij het proces van afvallen. Stress, dieet, lichaamsbeweging, medicijnen en leeftijd kunnen allemaal invloed hebben op de hormonen en dus op je stofwisseling. Genetica speelt ook een rol als het gaat om hormoonspiegels.

Daarnaast kunnen je hormonen uit balans zijn, waardoor dus alle functies omtrent je afslankproces stop gezet worden. Dit beïnvloed je schildklierhormoon en je spijsvertering...tja probeer dan nog maar eens af te vallen. Deze verstoring is vaak een symptoom van langdurige tekorten aan bepaalde vitamines en mineralen en verkeerde voeding.

Je leeftijd

Hoe jonger je bent, hoe meer calorieën je verbrandt. Naarmate we ouder worden, vertraagt onze stofwisseling en hebben we minder spiermassa. Spieren verbranden meer calorieën dan vet in rust, dus als we ouder worden en spieren verliezen door inactiviteit of ziekte (of beide!), is het moeilijker voor ons om een gezond gewicht te behouden.

We eten ook minder naarmate we ouder worden - we hebben niet altijd meer een hongergevoel!

 

Je genetica

Als je door jouw genen vatbaar bent voor gewichtstoename, kan het moeilijk zijn om af te vallen en het er af te houden. Je kunt nog steeds je doelen bereiken, maar je zult meer aandacht moeten besteden aan wat je eet en hoeveel je dagelijks beweegt, maar zeker ook dat je de juiste vitamines en mineralen neemt. Genetica speelt een rol in hoe gemakkelijk of moeilijk het voor iedereen is om af te vallen, maar dat betekent niet dat afvallen onmogelijk is.

Dit is dus GEEN fabel, maar een feit!

Genetica bepaalt niet alleen waar op het lichaam vet zich ophoopt, maar heeft ook invloed op:

  • Metabolisme (hoe snel voedsel wordt afgebroken)
  • Hormonen (de chemische boodschappers die veel lichaamsprocessen regelen)
  • Lichaamstype (atletisch vs. gedrongen vs. ectomorf vs. endomorf)

Je slaap

  • Hoeveel slaap heb je nodig? Je lichaam heeft minstens 7-8 uur slaap per nacht nodig om goed te kunnen functioneren. Als je niet genoeg slaap krijgt, kan dat je hormonen en stofwisseling verstoren, wat vervolgens leidt tot gewichtstoename. De ideale hoeveelheid slaap voor de meeste volwassenen is ongeveer 8 uur per nacht; als je echter jong of oud bent, zwanger bent of borstvoeding geeft, kunnen deze getallen enigszins veranderen, zucht.
  • Waarom moet ik voldoende slapen? Slaap speelt een belangrijke rol bij het reguleren van uw hormonen - die van invloed zijn op alles van eetlustcontrole tot bloedsuikerspiegel - en het metabolisme - dat beïnvloedt hoeveel calorieën gedurende de dag worden verbrand. Slaap draagt ook bij aan een gezonde hersenfunctie die cruciaal is voor het maken van goede voedingskeuzes.

Je eet niet genoeg

Ja, je leest het goed!! Ten eerste, maak je geen zorgen. Je bent niet alleen in je strijd om gewicht te verliezen. In feite heeft 20% van de vrouwen en 10% van de mannen last van overgewicht. Het goede nieuws is dat er dingen zijn die je kunt doen om dit probleem te overwinnen en het gewicht er op lange termijn af te houden!

Als het gaat om afvallen, is een van de meest voorkomende problemen dat mensen niet genoeg calorieën eten, en als je niet genoeg calorieën eet, verbrandt je lichaam spieren in plaats van vet als brandstof. Daarom is het zo belangrijk om ervoor te zorgen dat je elke dag voldoende eet: zodat je lichaam alles heeft wat het nodig heeft om goed te functioneren en te herstellen.

Alles draait om balans!!!

Je beweegt niet genoeg

Lichaamsbeweging is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl. Het helpt je om je gewicht op peil te houden, verbetert je stemming en verhoogt je energieniveau.

Dit betekent niet dat je marathons moet lopen of triatlons moet voltooien, maar volgens het Australian Institute of Health and Welfare (AIHW) zouden volwassenen tussen 18 en 64 jaar elke week minstens 150 minuten matig intensieve lichamelijke activiteit of 75 minuten intensieve lichamelijke activiteit moeten doen.

Lichaamsbeweging hoeft niet saai te zijn! Er zijn veel manieren waarop u het leuker kunt maken voor uzelf:

  • Probeer 30 minuten te wandelen met een vriend of vriendin. Wandelen is de grootse vorm van vetverbranding en is nog gezond voor je mentale gedeelte ook! Win win.
  • Neem deel aan een trainingsles in je plaatselijke sportschool - zumba is erg leuk als je van dansen houdt! Of ga lekker fitnessen of yoga! Beweging is goed voor je, in welke vorm dan ook.

Je eet te veel suiker.

Suiker is een koolhydraat. Het zit in voedsel als fruit, brood en pasta. Suiker is het hoofdingrediënt van zoete lekkernijen zoals cake, chocolade en snoep.

Suiker werkt verslavend. Het lichaam reageert op suiker door endorfine (feel-good hormonen) in de hersenen af te geven, waardoor je een goed gevoel krijgt om het steeds weer te eten. Dit kan ertoe leiden dat je te veel of te veel suikerrijk voedsel eet als je honger hebt of je verveelt, omdat je hunkert naar meer van die endorfine. (vaak ook zonder dat je het in de gaten hebt)

Suiker veroorzaakt gewichtstoename door je bloedsuikerspiegel snel te verhogen - wat een lage insulineproductie veroorzaakt, wat kan leiden tot meer vetopslag rond je buik (waar het het gevaarlijkst is). Suiker vermindert ook de spiermassa terwijl het lichaamsvetpercentage (de hoeveelheid gewicht die afkomstig is van vetweefsel) toeneemt, wat leidt tot meer buikvet dan spierkracht (wat mannen willen).

Je eet te veel koolhydraten.

Je kunt koolhydraten eten en afvallen. Sterker nog, een matige hoeveelheid koolhydraten eten (en sporten) zal je helpen afvallen. Maar als je dieet te veel koolhydraten bevat, kan dat negatieve gevolgen hebben.

Koolhydraten zijn niet slecht voor je. Ze vormen het grootste deel van het voedsel dat we eten en ze leveren energie voor ons lichaam; ze vormen zelfs een groot deel van ons hersenweefsel! Koolhydraten zijn essentieel voor een goede gezondheid, maar bij overmatige consumptie kunnen ze het risico op overgewicht, diabetes en hartziekten vergroten.

Ook hier geldt weer de regel...BALANS!

Je eet 's avonds te veel.

Als je je futloos voelt, kan dat het gevolg zijn van te veel eten 's avonds. Als je lichaam bezig is met het verwerken van voedsel terwijl het zou moeten slapen, zou die energie anders zijn gebruikt om de volgende dag calorieën te verbranden door middel van lichaamsbeweging of om te werken aan de aanmaak van spierweefsel in plaats van vetophoping.

Dit probleem kan er ook toe leiden dat je in het algemeen naar meer voedsel verlangt, omdat je stofwisseling zo traag is door het nuttigen van zoveel calorieën (vooral uit junkfood) tot diep in de nacht. Dit wil niet zeggen dat je in de avond niks kunt eten! Maar zorg ervoor dat het licht is en vooral goed verteerbaar mocht je toch iets moeten eten.

Conclusie

Kortom, er zijn vele redenen waarom je niet kunt afvallen. Maar als je erachter kunt komen wat het probleem is, en een aantal veranderingen kunt aanbrengen in je ¨dieet¨ en trainingsgewoonten, dan kun je eindelijk succes hebben!

Daarom adviseren wij altijd om eerst eens de problemen aan te pakken! Vele symptomen ontstaan vanuit een tekort aan vitamines en mineralen, waardoor al je functies gewoon niet reageren. Je kunt dan diëten, sporten of voeding laten wat je wil, maar je zult geen succes boeken.

Zorg er daarom voor dat je dit eerst aanpakt! Balans en afvallen is het belangrijkste wat er is, vooral ook op het jojo-effect! Wil je dit herstellen, kunnen wij je helpen. We geven je tips, maar kunnen ook zeker inzetten op de Beauty Boost Vega en de Slim Boost Vega Original, deze middelen helpen je een eindje op weg en zorgen ervoor dat de balans weer terugkomt!

Advies nodig? Dat kan! Deze is bij ons gratis en vrijblijvend! Neem contact via ons op via het contactformulier, telefoon of een gratis adviesgesprek. We staan voor je klaar!

slim boost vega

Wil je meer info over onze producten kijk op www.neovital.nl of volg ons op social media

DEEL DIT ARTIKEL
De waardering van webshop.neovital.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.9/10 gebaseerd op 112 reviews.