7 belangrijke nutriënten voor een gezonde huid

huid neovital

7 belangrijke nutriënten voor een gezonde huid! Voeding kan een groot verschil maken voor de gezondheid van de huid.

Voeding kan een groot verschil maken voor de gezondheid van de huid. Eigenlijk best logisch, aangezien de huid het grootste orgaan is, dat na de lever de belangrijkste route vormt voor de afvoer van afval- en gifstoffen.

Allerlei huidproblemen, zoals acne, uitslag, eczeem, een vette of droge huid, vroegtijdige huidveroudering, rosacea en roodheid kunnen een teken zijn dat het lichaam belangrijke voedingsstoffen mist.

Welke voedingsstoffen dragen bij aan een soepele en mooie huid? In dit blogbericht benoem ik de 7 belangrijkste voedingsstoffen voor een gezonde huid.

1. Vitamine C

Vitamine C is de sterkste voedingsstof voor de huid door de invloed ervan op de vorming van collageen in de diepere huidlagen. Daarnaast is het een krachtige antioxidant, die de vrije radicalen bestrijdt die afbraak van collageen en elastine veroorzaken. Daarnaast draagt vitamine C bij aan een goede huidbarrière en zorgt ervoor dat de huid beter gehydrateerd blijft. Ook beschermt vitamine C voor UV-schade. Daarnaast kan vitamine C de productie van melanine onderdrukken en werkt het ontstekingsremmend in de huid.

Belangrijkste bronnen in voeding van vitamine C

Citrusvruchten, kiwi’s, appels, zoete aardappels, perziken, papaja’s, sojabonen of neem een goed supplement

2. Vitamine A

Vitamine A stimuleert de celgroei en bouwt collageenvezels. Het is bewezen dat vitamine A tot in het DNA van de celkern kan komen. Vitamine A vermindert de productie van overtollig talg en controleert de opeenstapeling van keratine (eiwit) in de huid.

Een tekort aan vitamine A resulteert vaak in een droge, ruwe huid. Je lichaam maakt zelf geen vitamine A aan, je krijgt dit alleen binnen via voeding en via de huid. De huid kan het al binnen enkele uren opnemen, via voeding gaat het langzamer.

Belangrijkste bronnen van vitamine A in voeding

Lever is de rijkste bron, maar ook eieren, gele paprika, wortel, zoete aardappel, pompoen, broccoli, avocado, perziken, abrikozen, meloen, mango’s zijn goede bronnen, of neem de Green Power Vega!

3. Vitamine B complex

Vitamine B complex bestaat uit acht verschillende vitaminen. Ze dragen bij aan de vernieuwing van huidcellen. Ze reguleren de energiestofwisseling van de huidcellen en dragen bij aan een snelle huidgenezing. Ook helpt het goed bij jeuk, uitslag en irritatie.

Vitamine B3 is een belangrijk antioxidant die onder andere ontstekingsremmend werkt, roodheid vermindert en de barrièrefunctie van de huid verbetert.

Vitamine B5 voorkomt uitdroging en houdt vocht vast in de huid. Door deze hydraterende werking wordt B5 veel toegevoegd in huidproducten en haarverzorging.

Vitamine B8 (biotine) is nodig om de juiste vetten te onttrekken voor de aanmaak van nieuwe huidcellen. Ook zorgt het voor sterke haren en nagels. Een laag biotine gehalte kan leiden tot een droge, schilferige huid, gescheurde mondhoeken, broze nagels en haaruitval.

Belangrijkste bronnen van vitamine B complex in voeding

Vlees en vis, gevogelte, noten, zaden en graanproducten, groente, met name snijbiet, zoete aardappel, tomaten, wortel en avocado.

4. Probiotica

Biotine wordt ook aangemaakt door goede darmbacteriën, de probiotica. Deze helpen ook bij de vorming van B-vitaminen uit andere voedingsmiddelen.

Goede bacteriën in de darmflora verhogen de weerstand en brengen de hormoonhuishouding in balans. Dit zie je terug in de huid. De darmflora en de huid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Er zijn inmiddels al veel studies gedaan die een duidelijk verband leggen tussen probiotica en de afname van huidklachten. Over dit onderwerp kunnen we wel een boek schrijven! Antibiotica en alcohol zijn de grootste vijanden van probiotica.

Belangrijkste bronnen van probiotica

Kefir, zuurkool, yoghurt, tomaten, uien, knoflook en bananen en onze GREEN POWER VEGA

5. Essentiële vetzuren met vitamine E

Essentiële vetzuren en vitamine E worden samen genoemd, omdat ze vaak naast elkaar aanwezig zijn in voeding. Ze beschermen de huidcellen tegen oxidatieve stress en voorkomen ontstekingen bij een beschadigd immuunsysteem.

Ze versterken de barrièrefunctie van de huid en hydrateren de huid. Natuurlijke vitamine E en vitamine C werken synergetisch samen om elkaar te stabiliseren en op te laden.

Belangrijkste bronnen van essentiële vetzuren en vitamine E

Vis, avocado, zaden en hun olie, noten.

6. Zink

Ook het mineraal zink hoort thuis is het rijtje. Zink helpt de geïrriteerde huid te kalmeren, de wondgenezing te bevorderen en infecties te bestrijden door witte bloedcellen aan te maken.

Een tekort aan zink herken je aan striae en slecht genezende wondjes. Eczeem is een chronische ontstekingsreactie van de huid die in de basis aangepakt moet worden met voldoende zink.

Er is ook voldoende bewijs dat mensen met acné een tekort kunnen hebben aan zink. Zink reguleert het hormoon testosteron in het lichaam.

Dit mannelijke hormoon is stimuleert te talgklieren. Een teveel aan talg zorgt vaak voor verstoppingen in de talgklieren. Ook is zink een belangrijk antioxidant die gevaarlijke vrije radicalen onschadelijk maakt.

Belangrijkste bronnen van zink

Zeevruchten (met name oesters), rundvlees, bonen, wilde rijst, erwten, yoghurt, pecannoten en pinda’s.

7. Water

Een verlies van slechts 1% lichaamsvocht geldt voor de cellen al als uitdroging. Door het drinken van te weinig water veranderen de huidcellen van vorm, als van een druif naar een verschrompeld rozijntje, met een doffe, bleke en droge huid tot gevolg. Uitgedroogde cellen kunnen zich slecht vernieuwen, waardoor gifstoffen zich opstapelen in de huid. Om een zachte, gezonde, soepele huid te behouden is het belangrijk om minstens 1,5 liter water per dag te drinken.

Een gezonde huid van binnenuit

Met gezond en gevarieerd eten kun je veel klachten voor zijn en zelfs huidproblemen verminderen. Eet zoveel mogelijk verse, onbewerkte producten in diverse kleuren, neem pure, onbewerkte supplementen.

Zorg ook goed voor je lever door zoveel mogelijk gifstoffen te vermijden. Als dit orgaan overwerkt raakt, dumpt het namelijk de gifstoffen in de cellen en onder de huid. Houd ook de darmen gezond door het eten van voldoende vezels, zoals volkorengranen, knolgewassen, linzen, bonen, groente en fruit en neem een goede probiotica!

 

Wil je meer info over onze producten kijk op www.neovital.nl of volg ons op social media

DEEL DIT ARTIKEL
De waardering van webshop.neovital.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.9/10 gebaseerd op 58 reviews.