Goede nachtrust is belangrijk voor je gezondheid

nachtrust neovital

In je slaap verwerk je de emoties en informatie van de dag. Het vult je energie aan, verlaagt stress en herstelt je spieren en cellen.

 Als je goed slaapt ben je overdag scherper en voel je minder stress. Je stofwisseling werkt beter en je hebt minder kans op chronische aandoeningen. Slapen is dus belangrijk voor je gezondheid.

Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon. Probeer 7,5 uur per nacht te slapen. Het is in ieder geval belangrijk om uitgerust en fit wakker te worden. Een vast ritme kan daarbij helpen.

Scherper en alerter tijdens de dag

Een goede nachtrust zorgt voor een beter vermogen tot concentreren, het eenvoudiger oplossen van problemen en het makkelijker opnemen van nieuwe informatie. Daarnaast zorgt het ervoor dat je scherper en alerter bent.

Uit onderzoek blijkt dat anderhalf uur te weinig slaap al na één nacht de alertheid overdag met 32% terugbrengt. Het aantal ongelukken die puur en alleen te wijten zijn aan slaapproblemen maakt het kraakhelder dat voldoende slaap van levensbelang kan zijn.

Een vrolijkere en positievere levenshouding

Het zal je ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Te weinig slaap zorgt ervoor dat je prikkelbaar en gespannen wordt. Problemen en tegenslagen lijken ineens veel groter en opmerkingen van bekenden waar je normaal gesproken je schouders over op zou halen worden ineens een big deal.

Een langdurig tekort aan slaap kan zelfs voor depressiviteit zorgen. Het verbeteren van je nachtrust zorgt ervoor dat je direct positiever, vrolijker en zorgelozer in het leven staat. Bedenk eens hoe het is om elke dag met het goede been uit bed te stappen. Om weer het gevoel te hebben dat je alles aankunt.  Kortom, een flink portie extra levensgeluk. Een mooier doel bestaat niet.

slaap neovital

Een aantrekkelijker uiterlijk

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je er aantrekkelijker uitziet. Het voorkomt de vale huid, de gezwollen ogen en de donkere kringen die vaak met een gebrek aan slaap gepaard gaan. Daarnaast zorgt een goede nachtrust dat je minder cortisol aanmaakt.

Dit zogenoemde stresshormoon zorgt ervoor dat collageen wordt afgebroken, waardoor de huid minder elastisch en glad wordt. Het effect van te weinig slaap op het uiterlijk is onder andere aangetoond in een Zweeds onderzoek. Hieruit kwam naar voren dat proefpersonen die slechts twee nachten te weinig sliepen al als minder aantrekkelijk en ongezonder beoordeeld worden.

Minder vaak ziek

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen die goed slapen minder vatbaar zijn voor ziektes en sneller herstellen op het moment dat zij al ziek zijn. Dit komt omdat de hoeveelheid slaap een directe invloed heeft op het immuunsysteem. Vooral de diepere slaapfasen spelen hierbij een belangrijke rol. 

Meer controle over je gewicht

Laten we er maar niet omheen draaien. Slecht slapen maakt je dik. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen 30 procent meer kans hebben op obesitas dan mensen die 7 tot 9 uur slapen. Dit komt onder andere  omdat een tekort aan slaap voor een trager verlopende stofwisseling zorgt en extra productie van hormonen die aanzetten tot eten. Aan de andere kant zorgt overgewicht ervoor dat je slechter slaapt en vatbaarder wordt voor slaapstoornissen zoals een slaapapneu.

Meer zin in seks

Ja, je leest het goed. Te weinig slaap verlaagt het libido van zowel mannen als vrouwen. Daarnaast werken de slaperigheid en de spanning die met slaapproblemen gepaard gaan natuurlijk ook averechts. Het verbeteren van je nachtrust kan dus een regelrechte impuls voor je seksleven betekenen. Voor mannen betekent het bovendien ook nog eens dat er meer van het geslachtshormoon testosteron wordt aangemaakt.

Langer leven

Ik val maar met de deur in huis. Een goede nachtrust zorgt voor een langer leven. Dit is door middel van verschillende onderzoeken vastgesteld. Zo hebben onderzoekers van de University of Pittsburgh vastgesteld dat de tijd die het duurt voordat je inslaapt, het aantal malen dat je ‘s nachts wakker bent en de hoeveelheid ‘diepe slaap’ van invloed zijn op je levensverwachting. 

In een ander onderzoek zijn meer dan 10.000 Britten 20 jaar gevolgd. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat mensen die slechts 5 tot 7 uur per slapen dubbel zoveel kans hebben om te overlijden. Dit kwam onder andere door een sterk toegenomen kans op een hartaanval. Uit andere onderzoeken is gebleken dat de kans op andere dodelijke aandoeningen zoals een beroerte, diabetes en dementie ook toenemen door een gebrek aan slaap.

Schokkende cijfers: 10% heeft hardnekkige slaapproblemen

Helaas is goed slapen niet vanzelfsprekend. Een derde van alle Nederlanders heeft wel eens slaapproblemen en ruim 10% slaapt zelfs chronisch slecht. Het klinkt misschien een beetje sentimenteel, maar we hebben maar een beperkte tijd hier op aarde en het is spijtig om te zien hoeveel waardevolle tijd er ‘moe en lusteloos’ weggegooid wordt. Volkomen onnodig in mijn ogen. Want iedereen kan beter slapen als je maar weet wat de echte oorzaken zijn en wat je hier aan kan doen! 

Zelf de voordelen van goed slapen ervaren?

Ik kan me goed voorstellen dat je onder de indruk geraakt bent door dit artikel en de voordelen van goed slapen ook zelf wilt ervaren.

Daarom hebben wij van Neovital een speciale formule ontwikkeld die je al een steuntje in de rug kan geven op een natuurlijke manier. Onze Sleepwell bestaat uit een mix van natuurlijk kruiden die rustgevend werken en zorgen dat je hersenen even rust krijgen waardoor je eerder in slaapt, vaster slaapt en misschien wel langer doorslaapt dan normaal.

Verrijkt met Ashwagandha, Valeriaanwortel, L-theanine (Groene Thee Extract 98%), Kamille, Passiflora, Hop, 5-HTP en GABA om heerlijk te ontspannen!

slaapformule neovitalMeer weten over deze krachtpatser? KLIK DAN HIER

 

Wil je meer info over onze producten kijk op www.neovital.nl of volg ons op social media

DEEL DIT ARTIKEL
De waardering van webshop.neovital.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.9/10 gebaseerd op 58 reviews.